Jinekomasti (Erkekte Meme Büyümesi)

Jinekomastri - Doç. Dr. Çiğdem Karadağ - İstanbul

Erkeklerde çeşitli nedenlerle görülen meme büyüklüğüne jinekomasti denir. Jinekomasti özellikle yaz aylarında erkekleri psikolojik olarak olumsuz etkiler ve sosyal yaşamlarını kısıtlar. Bu nedenle erkeklerin tercih ettiği en sık estetik ameliyatlardandır. Jinekomasti genellikle hormon bozukluklarına, sağlıksız beslenmeye bağlı kilo alıp vermelere, vücut geliştirme için kullanılan takviye maddelere, alkol ya da antidepresan kullanımına bağlı gelişir. Bu nedenle ameliyat öncesinde jinekomastinin altta yatan nedenini bulmak için çeşitli tetkikler yapılmalıdır.

Jinekomastinin (erkeklerde meme büyümesinin) tam nedeni belirlendikten sonra ameliyatın nasıl yapılacağına karar verilir. Bazı durumlarda ve yaşlarda jinekomasti tedavisine ihtiyaç duyulmaz çünkü ergenlik döneminde ortaya çıkan geçici meme dokusunun büyümesi durumu varsa bu durum 3 yıl içinde tedaviye ihtiyaç duyulmadan kendiliğinden düzelmektedir. Eğer kullanılan muhtelif ilaçlar bu rahatsızlığa sebep oluyorsa ilacı kesmek memedeki bu olağan dışı büyümeyi azaltmada etkili olabilir.

Jinekomasti ameliyatı genellikle 2 saat sürmektedir. Memede büyüme sadece yağ hücrelerinin aşırı genişlemesinden kaynaklanıyorsa liposakşın yapılır. Bu yöntem, kanüller ile yağ hücrelerinin eritilmesi ve negatif basınçlı vakum sistemiyle yağ hücrelerinin emilmesine dayanır.
Eğer büyüme, meme dokusundan da kaynaklanıyorsa bu durumda meme başının etrafındaki koyu bölgeden 1-2 cm kesi ile içeri girilir ve fazla meme dokusu çıkarılır. Her iki durumun bir arada göründüğü durumlarda ise hem liposakşın, hem de cerrahi işlem uygulanır.

Eğer genel anestezi altında ameliyat gerçekleşmiş ise hasta 1 gece hastanede kalır. Genellikle 1 hafta sonra da iş hayatına geri dönebilir. Hasta yaklaşık 1-1.5 ay medikal korse kullanmalıdır. Sadece liposakşın yapılan hastalarda ameliyat bölgesinde iz görülmezken, cerrahi işlem uygulanan hastalarda ise belirgin olmayan iz görülebilir.